journey to UQ- part 1

HYEEEEE !

ya Allah rindunya nak menulis kat sini. biasanya asyik tulis panjang-panjang dalam msj je untuk H.

okay. alhamdulillah Allah sentiasa permudahkan urusan aku.

aku dapat offer letter ke University of Queensland! tak sangkaaa weyhhh. aku macam cuak giler bila semua membermember aku dah dapat tawaran tapi aku tak dapat langsung.

aku siap macam paksapaksa akak agent aku ni pergi tanya U sama ada diaorang nak ke taknak aku? hahha

so, here's some tips, very useful tips untuk sapa-sapa yang tertanya-tanya macam mana boleh dapat agent? macam mana boleh dapat tawaran?

 macam aku dulu, tengah praktikal. aku macam "weyh asal kolej takdek bagi tahu pasal oversea ni?! ke dia buat tak tahu?" dan banyak lagi aku bebel sorangsorang. lepas tu aku macam gelojoh sangat aku pergi ws Pucat (senior kt UQ sekarang) macam mana nak uruskan pergi overseas ni. i need to do something sebab aku rasa setiap perkara dalam hidup ni tak datang bergolek. peluang ada tapi taknak cari. tunggu orang suap nasi baru nak makan. bila ws Pucat ni, dia tanya aku, ada jumpa mana-mana agent tak untuk uruskan kau dengan member-member kau ni?

aku macam AKU TAK TAHU PAPE PUCAT TOLONG! hahaah. jadi, meh sini aku bagi steps:-

1) kita kene cari agent, yup ! sesetengah kolej, diaorang takkan nak suap kau satu2, berdikari lah kan? kata budak 3.5 above. kene laaa bijak nak fikir dan pandai cari peluang. macam aku dan kawan-kawan kolej, kiteorang cari agent daripada Nas Eduacation. search je google Nas education ataupun Nazza education. nanti kat situ keluar contact lists. pilih mana-mana num, dan ws diaorang atau call.

function agemt ni sebenarnya sangatlah penting. sebab ilmu kita kosong pasal overseas ni. diaorang ni lah yang akan guide kita. sangat membantu guys!

2) agent akan minta kita punya transkrip pointer setiap sem, resume, sijil spm, GCE, surat sokongan kolej. GCE ni ialah General Certificate of Education. gce ni kalau budak mrsm diaorang amek time form 5 dulu. dan gce at least kene c kalau tak silap. manakala surat sokongan kolej ni, surat yang menyatakan lah kolej memang recommend kita untuk pergi U kat luar negara sana. biasanya kolej tahu surat sokongan ni apa. jangan risau :) . lepas dah dapat semua ni, boleh la email kat agent ASAP okay. supaya diaorang boleh isikan borang U untuk kita. biasanya diaorang akan isi banyak-banyak U yang kita boleh transfer kredit banyak sikit.

3) dah settle yang ni, doa je lah banyak-banyak supaya kita dapat tawaran dari sana. dan jangan lupa selalu contact agent untuk tahu perkembangan. tanya la jugak pasal macam mana nak amik ielts ke ape ke tanya je semua yang kita rasa tak faham. nanti dia akan explain.

4) dah dapat surat tawaran, boleh lah sujud syukur. tapi jangan seronok sangat sebab tanpa IELTS kita still tak boleh fly.

5) ambil ielts ! untuk kali ni, MARA tetapkan band 6.5 ke atas baru dia boleh teruskan pinjaman kita. (dalam borang tu, MARA cakap pinjaman tau!)

6) dah lulus ielts, cepat-cepat update dekat  MARA result kita

so, buat masa ni baru sampai sini je aku boleh share sebab aku baru sampai ni step yg dah buat. selebihnya tak tahu lagi. hehe

doakan hana dan kawan-kawan yang lain ye? semoga Allah permudahkan urusan seterusnya..

Share:

0 comments

thank you for reading! :D